ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 28 ساله )

سلام، من دختری ۲۸ ساله هستم و دو برادر دارم و پدر و مادرم زمانی که من کودک بودم از هم جدا شدند و ما سه تا فرزند با مادر خود زندگی میکردیم، برادر بزرگم سیزده سال پیش با دخترخاله ام که چهار سال از من بزرگ تر است ازدواج کرد و الان دو تا پسر دارند. چهار سال پیش من با پسر عمه زن داداشم ازدواج کردم و سه ماه عروس بودم که پدر شوهرم به خطر بگو مگوهای بین من و شوهرم بر سر چیزهای پیش پا افتاده، شوهرم را مجبور کرد که من را طلاق دهد و هر کاری هم که توانستم کردم ولی فایده نداشت و ما سه سال پیش از هم جدا شدیم در این بین مادر زن داداشم تصادف کرد و فوت شد(خاله ام). حالا من و مادرم با هم زندگی می کنیم و برادر دومم هم ازدواج کرده، نه من مانند خواهر شوهر هستم و نه مادرم مانند مادر شوهر زیرا هیچ کدام از ما اصلا به آنها کاری نداریم و دو هفته یک بار هم به خانه آنها نمی رویم و وقتی هم که می رویم بسیار با احترام با آنها برخورد می کنیم و البته آنها هم ما را دوست دارند و زن داداش بزرگم وقتی که من به خانه اش می روم بسیار از من پذیرایی می کند و مدام در صدد این است که من را نرنجاند. برادر بزرگم با همسر خود هر پنجشنبه به منزل ما می آیند و شام هم می مانند ،تا دو سه سال پیش وقتی زن داداشم به منزل ما می آمد ظرف ها را می شست و همه کاری می کرد ولی حالا از بدو ورود فقط می نشیند و منتظر است که همه چیز را ما برایش بیاوریم و ببریم و این تنها مشکلی است که من با او دارم و این مساله همیشه باعث رنجش خاطر من شده و مدام در فکر هستم و دارم دیوانه می شوم. لطفا قبل از جواب من را درک کنید ..........و بعد تو را به خدا کمکم کنید که دیگر در فکر فرو نروم. مدام این مساله من را آزار می دهد، با تشکر


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

خواهر گرامی؛ وضعیتی که بیان نمودید را درک کرده و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شما نیز ازدواج موفقی را تجربه نمایید. در خصوص انتظاری که فرمودید از همسر برادرتان دارید باید عرض نماییم که  این توقع قدری غیرواقع بینانه است. زیرا درست است او عروس خانواده شماست و معمولا عروس ها به مادر شوهر یا خواهر شوهرشان در کارهای منزل کمک می کنند ولی اینکه انتظار داشته باشیم او همیشه کمک کند توقعی منطقی نیست. ایشان فقط وظیفه رسیدگی به همسرش را دارد و باید کارهای منزل خود را انجام دهد (گرچه انجام کارهای منزل توسط همسر نیز بر او واجب شرعی نیست) پس اگر کاری انجام داد از باب تفضل و کمک انجام داده است و اگر انجام نداد یعنی اینکه به هر دلیلی تمایل نداشته است و نباید هم انتظار داشته باشیم. البته شما در کار کردن برای مهمان و خدمت به مادرتان قطعا نزد خدای متعال مأجور خواهید بود. پس دلیل ندارد ذهنتان را درگیر این موضوع کنید یا نگاه پر توقعی به ایشان داشته باشید. اتفاقا اگر عادی برخورد کنید و احترام زیادی بگذارید خود به خود ایشان جذب شما شده و دست به کارها می برد ولی اگر انتظارتان را بیان کنید یا در نگاه یا در گفتار طوری دیگر رفتار نمایید اینجاست که او را مصمم بر نشستن می کنید.

موفق و پیروز باشید.